Public Guided Tours (in German)
(included in the admission fee, no registration required)
May
Sun 11.5. 11 am
Wed 14.5. 6 pm
June
Sun 1.6. 11 am
Wed 4.6. 6 pm
Sun 8.6. 11 am
Wed 11.6. 6 pm
Sun 15.6. 11 am
Wed 18.6. 6 pm
Sun 22.6. 11 am
Sun 29.6. 11 am
July
Wed 2.7. 6 pm
Sun 13.7. 11 am
Wed 16.7. 6 pm
Sun 27.7. 11 am
Wed 30.7. 6 pm
August
Sun 10.8. 11 am
Wed 13.8. 6 pm
Sun 24.8. 11 am
September
Sun 7.9. 11 am
Sun 21.9. 11 am
Wed 24.9. 6 pm
Sun 28.9. 11 am
Special Tours (in English or French)
Cost during opening hours (60 min.): CHF 150 plus admission fees per person
Cost beyond opening hours (für 60 Min.): CHF 300 plus admission fees per person
—
Discussions at the Exhibition
(included in the admission fee, no registration required)
Barbara Junod, curator of the exhibition, and director Christian Brändle
in discussion with guests
Wed, 28 May 2014, 6 pm (in German)
A Typographical Voyage of Discovery
Wolfgang Weingart and Christian Brändle, Director
Wed, 25 June 2014, 6 pm
The Process as Illumination
Hamish Muir, Co-founder of MuirMcNeil and of 8vo London and Barbara Junod
Wed, 27 August 2014, 6 pm (in German)
Typography as a “Black” Art
Wolfgang Weingart and Barbara Junod
Wed, 3 September, 6 pm
New Worlds and Infinite Possibilities
Philip Burton, Chair and Professor in Design, School of Design, University of Illinois at Chicago and Sarah Owens, Co-Head of Visual Communication at ZHdK
—
Panel Discussion
(included in the admission fee, no registration required)
Wed, 21 May 2014, 6 pm (in German)
Typography in Zurich and Basel: the Conflict in the 1970s and 1980s
Guests:
Urs Fanger, Professor and Head of Design ZHdK em.
Victor Malsy, Professor and Head of Design ZHdK em.
Peter von Kornatzki, Visual Designer and Professor FH Darmstadt em.
Wolfgang Weingart
Moderator:
Meret Ernst, Editor Hochparterre
—
Introduction for Teachers
Wed, 14 May 2014, 5 pm (in German)
With Barbara Junod, curator und Claire Geyer, typographical designer
Admission and the tour are free of charge.
School Visit without Tour
Costs: Admission fees per person
Admission for school classes from Canton Zurich is free of charge.
Please register.
Guided Tours for School Classes
Dates: By arrangement
Duration: Approx. 1 hour
Costs: CHF 150 per school class and admission fees per person
Admission for school classes from Canton Zurich is free of charge.
Please register.
Typeface Experiment and Letter Laboratory
For schools of all levels, vocational and secondary schools (in German)
With Claire Geyer, typographical designer
Dates:
Tue: 6/13/20 May at 9.15 – 11.45 am and 13.45 – 4.15 pm
Wed: 7/14/21 May at 9.15 – 11.45 am and 13.45 – 4.15 pm
Thu: 8/15/22 May at 9.15 – 11.45 am and 13.45 – 4.15 pm
Duration: 2.5 hours
Costs: CHF 150 per school class and admission fees per person
Admission for school classes from Canton Zurich is free of charge.
—
When Letters Begin to Do Their Own Thing
For families with children from the age of 6 (in German)
with Claire Geyer, typographical designer
Dates:
Sat, 14 June 2014, 2 – 4.30 pm
Sat, 6 September 2014, 2 – 4.30 pm
Duration: Approx. 2.5 hours
Cost: 15 CHF per person (admission fee + workshop)
No admission fee for children under 12 years.
Deadline: Friday at 12pm.
Spontaneous are welcome, provided it still has availability.
—
To register or if you have any questions, please contact:
Marilena Cipriano, Tel. +41 (0)43 446 67 10
こうぜい
宇野由希子さんから、発売前のかな書体「こうぜい」をいただきました。言うまでもなく、筆のストロークがカーニングして、リガチャーも、ヴァリアントも優美な書体です。
U+200c(Zero-width non-joiner)で流れを切ったり、またつなげたり、できるところが新鮮です。
http://kozei.net/
文字を見る眼光のようなもの
どなたかのツイートで、「タイプデザインの勉強をしている方が、大量のサンプルのコピーを考えていたがデジカメでバシャバシャ。良い時代になった。」とおっしゃっていましたが、
そうでしょうか、ぼくは、全く反対の意見で。
ぼくらの時代は、見ることができたその一瞬しかチャンスがないので(それが当然のことなので)、その場で見て、自分の目に必死に焼き付ける、(自分のものにする)訓練をしたのです。そのような能力が昨今弱まった気がします。もう二度と見ることができない印刷物、その場でしか見ることができない、だからそこに行く。その人に会いにいく。。。お願いする。
瞬時の無意識な能力、とても大切だと思います。
ただし、これは一般的な人にいえることで。
極稀に、両方備えていて、きちんと棲み分け、とても優れた人たちが登場していることも確かです。
「カナノヒカリ」958ゴゥ
アタラシイ ヤクインノカタガ オオクリクダサリ, ウレシカッタノデスガ, , ,
ズイブン ムカシニ 「リジ」ヲ サセテイタダイテイマシタガ, ジダイガカワッテ, カイノ シャカイテキ~タチバガ カワッテ, 「カナ ノ ヒカリ」ガ ダイ3シュ~ユウビンブツデナクナリ, ボクノ カンガエカタト, ジムキョクガ アワナイノデ カイヲ ヤメタノデス。
コジンテキ~イケンデスガ, カイガカワッタノデ, カンコウブツノ ナマエワ 「カナ ノ ヒカリ」ヲ カエテクダサッタホウガ ヨイトオモイマス。
ゴゥスゥモ 958ット ツヅケルノワ モンダイダト オモイマス。 トテモ ヘンナ カンジガシマス。
コノゴゥヲ ヨンデ カンジタコト
ヒトツダケ。
マズワ, バックナンバー ナドノ インサツブツヲ ヨンデ, ベンキョウシテクダサイ。
SLANTED
http://www.slanted.de/events/weingart-typografie
Schweizer Grand Prix Design 2014
パンソウ?
潘錚
東京電力の「電」
ずいぶん前なのですが、twかfbに載っていたのですが、さがしてもさがしても出てこない。どなたかの傑作。
Plutonium in Fukushima
http://www.pref.fukushima.jp/j/dojou111129.pdf#search=%27http://www.pref.fukushima.jp/j/dojou111129.pdf%27
クロニクル1966– (>神田昭夫展)
東京都現代美術館に10年以上ぶりに行った。神田先生の若い頃の作品を、今回こそは!(もちろんピンポイント、ここだけを見に。30分近く見ていた)
「バイオゴード・プロセス」草月ホールに於いて
Biogode Process 12.14–15, 1966
– poster (2 versions=X/perforations)
– ticket
– envelope(鉛筆で「15日」神田さんの筆跡)
– leaflet
concept:
1. 電子計算機による音響構成
2. オブジェ,アニメーション,フォトグラフィによる視覚構成
3. 同時性,総合性によるコミュニケーション・ポテンシャルの拡大実験
4. モダルカン現象解析による感覚領域のシステム化
http://www.mot-art-museum.jp/exhibition/mot-9019232013-1966.html